تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

ظهور دوباره ی حاکمیت اسلام با انقلاب اسلامی، عطش سیری ناپذیر جامعه ی شیعی برای زندگی مطابق با الگوی به دست آمده از معارف اهل بیت (علیهم السلام) و رویارویی فکری با اندیشه های مخالف حاکمیت دینی از جمله عواملی است که تحول در حوزه و روحانیت را گریز ناپذیر می نمایاند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

تغییر و اصلاح متون درسی

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ب.ظ

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تبیین کرد؛ 

دلایل لزوم تغییر و اصلاح متون درسی حوزه



مسائل روز یکی از مهمترین دلایل لزوم تغییر در متون درسی حوزه است؛ وجود شبهات فراوان در بین مسلمانان و غیر مسلمانانی که به تمام مسائل آشنا هستند؛ طریق جدیدی برای آموزش پاسخگویی به مسائل روز را می طلبد.



حجت الاسلام والمسلمین سعید ملکی اصفهانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از تشکیل کمیسیونی به منظور پیگیری مطالبات رهبری بر مبنای ایجاد تحولات در حوزه خبر داد و گفت: با وجود این ساز و کارها برای ایجاد تحول در حوزه، نتیجه ملموسی در حوزه مشاهده نشده است.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره متون درسی حوزه اظهار داشت: بعضی مطالب علمای گذشته را بسیار قوی می دانند و جایگزینی کتاب دیگری به جای آن را ناممکن می انگارند؛ دسته دیگر بعضی از علوم حوزوی را تنها دارای جنبه علمی دانسته و آن را بدون کاربرد در زندگی می دانند.
 
حجت الاسلام والمسلمین ملکی اصفهانی ادامه داد: باید علوم اسلامی و توان پاسخ گویی به مسائل در حوزه به روز باشد؛ جهان اسلام از روحانیت فعال بودن و حرکت به روز را از حوزه می طلبد.
 
وی احتیاط در ایجاد تغییر در متون حوزوی را خواستار شد و ابراز داشت: متون قدیم حوزه دارای قدمتی چند صد ساله است و در این مدت نیاز اهل علم را برآورده است؛ اساتید حوزه دغدغه از بین رفتن چنین متونی و جایگزین شدن آنها با متون با درجه علمی پایین تر را دارند.
 
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: مسائل روز یکی از مهمترین دلایل لزوم تغییر در متون درسی حوزه می باشد؛ مسائل قدیم فقط تدریس و تبلیغ در حد پایین بوده است لیکن امروز تفاوت زیادی با سابق ایجاد شده است؛ شبهات فراوان در بین مسلمان و غیر مسلمانی که به تمام مسائل آشنا است؛ طریق جدیدی برای آموزش پاسخگویی به مسائل روز را می طلبد.
 
حجت الاسلام والمسلمین ملکی اصفهانی مسائل اخلاقی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در گذشته ای نه چندان دور علما و بزرگان در تربیت اخلاقی طلاب کوشا بودند اما امروزه کمتر شاهد چنین جنبه هایی از تربیت بین اساتید و طلاب می باشیم؛ کسانی که در جامعه پاسخگویی اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی را بر عهده دارند؛ می بایست به عنوان نمایندگان دین با مسائل اخلاقی آشنا باشند.
 
وی وجود مشکلات معیشتی را آفتی بزرگ برای حوزه های علمیه عنوان و تصریح کرد: طلاب به علت برطرف کردن مشکلات معیشتی خود مجبورند مشغول به کار شوند تا بتوانند روزگار بگذرانند؛ در این صورت طلاب وقتی را صرف کار می کنند که می بایست آن را صرف تحصیل در علوم حوزوی می کردند؛ بدین صورت است که اوضاع بد معیشتی برای طلاب سبب افت تحصیلی آنها خواهد شد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی