تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

ظهور دوباره ی حاکمیت اسلام با انقلاب اسلامی، عطش سیری ناپذیر جامعه ی شیعی برای زندگی مطابق با الگوی به دست آمده از معارف اهل بیت (علیهم السلام) و رویارویی فکری با اندیشه های مخالف حاکمیت دینی از جمله عواملی است که تحول در حوزه و روحانیت را گریز ناپذیر می نمایاند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

آفت تحول

يكشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

امام جمعه مرند: 

افراط و تفریط آفت تحول در حوزه است.



حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند در گفت‌وگو با خبرنگار رسا که به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ترتیب یافت، اظهار داشت: امروزه حوزه علمیه به عنوان مرکز مدیریت جهان با دین، تنها مجموعه ای است که می تواند بشر خسته از مکاتب مختلف و به بن بست رسیده را نجات دهد که گسترش روزافزون بیداری اسلامی مؤید این موضوع است.



وی افزود: اسلام ناب محمدی(ص) و به ویژه مکتب تشییع امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه آزادیخواهان دنیا قرار گرفته است و از همین رو فراهم کردن بستر بالندگی و توسعه بیش از گذشته حوزه علمیه به عنوان مرکز عرضه اصیل این مکتب رهایی بخش ضرورت دارد.


امام جمعه مرند با اشاره به مدیریت معصومانه فرهنگ دینی در حدود سه و نیم قرن گذشته، مکتب تشیع را یک ابرقدرت فرهنگی در جهان کنونی دانست و افزود: تحول در مهم ترین مرکز نشر علوم اسلامی و شیعی، یعنی حوزه علمیه که مورد تاکید مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان جامعه نیز قرار گرفته است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد.


حجت الاسلام نعمت‌زاده گفت: تحول در حوزه یک مطالبه منطقی، فطری و انسانی است که ولی امر مسلمین به نمایندگی از جامعه طرح کرده و بر تحقق آن تاکید می کنند، البته تحولات عمیقی در حوزه طی سالیان مختلف ایجاد شده به طوریکه حوزه امروز با حوزه سه دهه قبل قابل مقایسه نیست ولی هنوز تحول مورد انتظار محقق نشده است.


وی با اشاره به اقبال جهانی نسبت به اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب تشیع، وقت برای تحول در حوزه را «تنگ» توصیف کرد و افزود: البته مسایل حوزه به قدری عمیق و پیچیده است که در این زمینه نباید احساسی و عجولانه گام برداشت، البته گام‌های مثبتی در طول‌های اخیر اخیر برداشته شده که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.


امام جمعه مرند با تأکید بر این‌که افراط و تفریط، آفت تحول در حوزه است، گفت: تحول باید متناسب با زمان باشد و ارتباط بی غل و غش حوزویان با مردم را که عامل ماندگاری حوزه است، تقویت شود، به عبارت دیگر باید دقت شود که حوزه های علمیه به عنوان مرکز مدیریت جهان با دین، رسالتی خطیری بر عهده دارند.


حجت الاسلام نعمت‌زاده در پایان با تأکید بر شناخت طلاب علوم دینی از جایگاه حوزه و اهمیت تحصیل در علوم دینی تصریح کرد: نظم در تحصیل، توجه به مباحثه و پژوهش، عدم اکتفا به کتب درسی و تجهیز به اطلاعات روز اجتماعی و تکنولوژیکی لازمه موفقیت یک طلبه در عصر حاضر است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۴
یاسر محمدی کمرودی

آفت

تحول

حوزه

روحانیت

طلبه

مراجع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی