تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

ظهور دوباره ی حاکمیت اسلام با انقلاب اسلامی، عطش سیری ناپذیر جامعه ی شیعی برای زندگی مطابق با الگوی به دست آمده از معارف اهل بیت (علیهم السلام) و رویارویی فکری با اندیشه های مخالف حاکمیت دینی از جمله عواملی است که تحول در حوزه و روحانیت را گریز ناپذیر می نمایاند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

زوایای تحول

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۲۴ ب.ظ

زوایای تحول مثبت و منفی در نظام آموزشی حوزه/ سنتهای حوزه حفظ شود


استاد درس خارج حوزه به بررسی تحول مثبت و منفی در نظام آموزشی حوزه پرداخت و تاکید کرد که سنت‌های اصیل حوزه نباید به بهانه تحول مورد بی‌توجهی قرار گیرند.



به گزارش خبرنگار مهر، نظام آموزشی حوزه با وجود تربیت هزاران نخبه و عالم دینی، امروز در مواجهه با پدیده‌های نوظهور و مدرن، وارد چالش‌های جدیدی شده است.

از یک سو عده‌ای معتقدند که منشا افول تحصیلی طلاب علوم دینی را می‌توان در کمرنگ شدن سنت‌های اصیل و کارآمد حوزه همچون پیش مطالعه، انس بین طلاب و استادان، مباحثه و... یافت. این افراد عمدتا از استادان شاخص حوزه‌های علمیه هستند که بارها نسبت به کمرنگ شدن این سنت‌ها در حوزه هشدار داده‌اند.

عده‌ای دیگر معتقدند که پیشرفت علوم و پیدایش مسائل جدید ایجاب می‌کند که طلاب علوم دینی همپای سایر نظام‌های آموزشی، راه مدرنیته را در پیش بگیرند.

اما به نظر می‌رسد تفکر بیشتر نخبگان حوزوی به در هم آمیختن سنت و مدرنیته باشد؛ روشی که ضمن حفظ سنت‌های اصیل حوزه، طلاب علوم دینی را به تبحر در پاسخگویی به مسائل روز و بکارگیری از تجهیزات مدرن رهنمون می‌کند.

خبرگزاری مهر برای بررسی عمیق‌تر این پرونده، سلسله گفتگوهایی با طلاب، استادان و نخبگان حوزوی خواهد داشت تا مسائلی همچون دلایل کمرنگ شدن سنت‌های اصیل حوزه، گرایش طلاب علوم دینی به دریافت مدرک دانشگاهی، افت تحصیلی در حوزه‌های علمیه و موارد اینچنینی را واکاوی کند.

سنت‌های حوزه نباید به بهانه تحول مورد بی‌توجهی قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فخار طوسی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از بحث تحول در حوزه در سفری که به قم داشتند، اظهار کرد: ایشان در یک تعریف بسیار مهم و راهبردی فرمودند که تحول می‌تواند معنای مثبت و منفی داشته باشد و اگر در تحول و تغییری که ایجاد می‌شود پسرفت وجود داشته باشد به معنای تحول منفی است.

وی افزود: از این منظر اگر در فعالیت‌های حوزه، تغییراتی صورت بگیرد که به واسطه آن ارزش‌های مثبت و سنتی حوزه را از دست بدهیم به تصور این که داریم تحول ایجاد می‌کنیم، این یک تحول منفی است چراکه ما در این وضعیت آن چیزهایی که نقاط قوت و برجستگی‌های حوزه بوده است را از دست داده یا کمرنگ کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام فخار طوسی با ذکر برخی سنت‌های اصیل حوزه، بیان داشت: مباحثه، تقریر و تدریس آزاد از جمله ارزش‌ها و سنت‌های حوزوی است که نباید به بهانه تحول و بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد.

این استاد حوزه علمیه به بیان معنای مثبت تحول در حوزه پرداخت و افزود: معنای مثبت تحول آن است که هر مجموعه‌ای اگر در خود بازنگری نداشته و ابزارها و روش‌هایش را بهینه سازی و به روز نکند، طبعیتاً بعد از دوره‌ای مجموعه ناکارآمد و فرسوده‌ می‌شود.

وی گفت: در تحول باید بکوشیم آن چیزهایی که می‌تواند به عنوان نقاط قوت باشد را در خودمان تقویت کنیم و از روش‌های جدید بهره ببریم که این امر البته باید با حفظ اصالت‌ها و سنت‌های حوزه باشد.

حجت‌الاسلام فخار طوسی اظهار کرد: اگر بتوانیم متون جدید و ناظر به مسایل روز را با حفظ همان اصالت‌ها ارائه و عرضه کنیم در جهت تحول مثبت و مطلوب گام برداشته‌ایم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۳
یاسر محمدی کمرودی

تحول

حوزه

روحانیت

طلبه

مراجع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی