تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

حوزه و روحانیت در نگاه رهبری

تحـــــول

ظهور دوباره ی حاکمیت اسلام با انقلاب اسلامی، عطش سیری ناپذیر جامعه ی شیعی برای زندگی مطابق با الگوی به دست آمده از معارف اهل بیت (علیهم السلام) و رویارویی فکری با اندیشه های مخالف حاکمیت دینی از جمله عواملی است که تحول در حوزه و روحانیت را گریز ناپذیر می نمایاند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

تحول اجتناب ناپذیر

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۲۸ ب.ظ

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان حوزه علمیه در سال 86:

آیا حوزه علمیه برای آینده ای که از لحاظ امکانات هیچ شباهتی به دنیای کنونی ندارد، خود راآماده کرده است؟


تحول




یک مسئله این است که تحول را مدیریت کنید. ببینید آقایان و خواهران عزیز! تحول اجتناب‏ناپذیر است. تحول، طبیعت و سنت آفرینش الهى است؛ این را بارها من مطرح کرده‏ ام، گفته‏ ام. تحول رخ خواهد داد. خوب، حالا یک واحدى را، یک موجودى را فرض کنیم که تن به تحول ندهد؛ از یکى از دو حال خارج نیست: یا خواهد مُرد یا منزوى خواهد شد ... تحول حتمى است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفه‏ ى مؤثرین در حوزه است. مدیران حوزه، فضلاى حوزه، صاحبنظران حوزه باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت.البته حوزه‏ هاى علمیه در برهه‏ ى زمان معاصر به طور طبیعى کمى از زمان عقب ماندند.تقصیرى هم البته متوجه کسى از این جهت نیست؛ چون پیدایش انقلاب و سرعت تحولاتى که ناشى از پیدایش این برق عظیم در جامعه بود، همه چیز را عقب نگه داشت. روشنفکرى جامعه‏ ى ما هم عقب است. دانشگاه هاى ما هم از آنچه که باید باشند، عقبند. حوزه‏ ى علمیه هم عقب است؛ یعنى متناسب با تحول جامعه‏ ى ما، این تحول عظیمى که پیدا شد در همه‏ ى اطراف خودش و در سطوح گوناگون و تا اعماق زیادى تأثیر گذاشت، از این تحول عقبیم. حوزه یک مقدارى عقب است، لیکن میتواند با سرعت لازم و با جدیت این را جبران کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی